Advokatfirman Glimstedt: "Kontoret är vårt viktigaste varumärkesfönster"

15 Jun 2021Inspiration
Advokatfirman Glimstedt: "Kontoret är vårt viktigaste varumärkesfönster"

Advokatfirman Glimstedt i Göteborg är en av Sveriges äldsta advokatbyråer. Ledningen konstaterade att kontoret inte speglade vilka de är och hur deras kunder uppfattar dem. Den insikten startade en förändringsprocess för att designa ett nytt kontor som berättar om byråns historia, framtidsvision och vilka kärnvärden bolaget vilar på. Häng med när vi besöker Glimstedt för att ta reda på hur de tänkte och hur processen gick till.

Byrån grundades redan 1935 av Ivar Glimstedt i Göteborg och har således en lång historia, som de är stolta över, men liksom alla organisationer så har byrån förändrats över tid. När ledningen satt ner och spånade kring kommunikationsstrategin i samband med att man reviderade affärsplanen så insåg man snabbt att kontoret inte speglade advokatbyråns nuvarande personlighet.

Det blev ett självklart beslut att investera i en ny kontorsdesign som bättre speglar det moderna advokatbolagets värderingar och personlighet. Det var också viktigt att tydligt visa den varumärkesförflyttning som bolaget gjort. “Kontoret är ett av de bästa fönstren för vårt varumärke. Det är där våra medarbetare och kunder finns varje dag och de är våra främsta varumärkesambassadörer,” säger Sabine Södergaard som är advokat och VD på Glimstedt.
Fotograf: Catharina Fyrberg

Det var således en viktig del i kommunikationsstrategin att förändra kontoret och ha en design som speglar byråns unika historia, nuläge och framtid. Tidigt i processen tog man kontakt med inredningsdesignern Cathy Walker (se också intervjun med Cathy om "Framtidens Kontor"). Man klickade snabbt och Sabine berättar att de kände att Cathy verkligen förstod deras vision och vad de ville uppnå.

Man hade redan suttit i de nuvarande lokalerna ett antal år och Cathy beskriver kontoret innan den nya designen som “väldigt fint inrett men väldigt anonymt”. Det fanns inget som sa: ”Här är vi! Det är vi som är Glimstedt och det här är vår historia och vår story”.

Cathys uppdrag var att ta Glimstedts kontor från ett trevligt men anonymt kontor till ett som bl a speglar Glimstedts personlighet och värderingar. Hon fick del av affärsplanen och en varumärkesundersökning och ledorden från detta blev bl a att fånga den anrika historien, den höga andelen kvinnliga chefer, synliggöra medarbetarna i organisationen och framförallt spegla den tunga kompetens marknaden förknippar varumärket Glimstedt med på ett icke-konservativt sätt.

Fotograf: Catharina Fyrberg
Detta krävde att man i designen vågade utmana branschen. Affärsjuridiken är en konservativ bransch, berättar Sabine, där man inte gärna sticker ut och man skyddar sig bakom ordet kompetens. Det var en utmaning att i en konservativ bransch på ett ljust och lätttillgängligt sätt visa på de värderingar som byrån sätter högt såsom ex medarbetarinflytande och jämställdhet. Byrån har många kvinnor som ägare och anställda samtidigt som man är tunga inom tex fastighetsjuridik som traditionellt upplevts som ett manligt område.

Sabine berättar att man ville få ihop den manliga sidan och ord som anrik historia och tung kompetens med de mer feminina sidorna av byrå och yrket. Och våga vara personlig men samtidigt omfamna att advokater verkar i en strikt bransch.

Tidig förankring hos personalen

Det finns alltid en risk när man gör en förändring att inte alla känner sig lika bekväma med förändringen. Det man kan göra för att minska motståndet mot en förändring är att tidigt förankra hos de som berörs av förändringen.

Det gjorde Glimstedt genom att man tidigt i processen hade en workshop med personalen där alla tillsammans kunde diskutera vad man står för. De tankar och synpunkter som man hade under denna workshop låg sedan till grund för det koncept för designen som Cathy och Sabine tog fram. "Det blev en väldig Aha-upplevelse sen när de såg att det här faktiskt blev någonting som manifesterat sig i våra lokaler. Det var inte bara ord," berättar Sabine. “Personalen har varit delaktiga hela vägen även om de inte förstått hur allt hänger ihop förrän nu när designen är färdig,” förklarar Sabine.

Ett av de mest konkreta sätten som de anställdas delaktighet i processen visar sig på är i den väggmålning man kan se när man kommer in på kontoret. Det är ett konstverk som ska symbolisera Glimstedt och dess personlighet. Bland annat har man karikatyrer på personalen. Där finns också ord och symboler som representerar byråns varumärke och värderingar. Dessa ord och symboler är dels tagna från den workshop som man ordnade med personalen och dels från en kundundersökning bland byråns klienter där man frågat hur kunderna uppfattar Glimstedt.

Byråns mångfunktionella vardagsrum

När man kommer in på kontoret möts man av Glimstedts “vardagsrum”. Här finns ett stort bord, en bokhylla och trevliga loungemöbler. Det unika är att de enkelt kan förvandla rummet till något annat.

Fotograf: Catharina Fyrberg

Det stora bordet som ni ser i bilden har man valt att sätta hjul på. I bokhyllan gömmer sig en inbyggd skärm som kan tas fram. Och på baksidan av bokhyllan hänger en massa stolar. Det går därför enkelt att förvandla rummet genom att rulla bort bordet, ta fram skärmen och ställa ut stolarna. Då har de plötsligt ett seminarierum med plats för 75 personer.

De har redan ordnat event här för sina kunder vilket har varit väldigt uppskattat. Folk känner sig välkomnade i rummet. Sabine berättar också att det finns en symbolik i rummet. I rummet hänger ett bild- och ordporträtt över Ivar Glimstedt som symboliserar byråns historia. På väggen mitt emot finns den tidigare beskrivna väggmålningen som symboliserar nuet och framtiden. Och böckerna i bokhyllan symboliserar advokatyrket.

Det rosa triangelformade rummet

"Vi gjorde en varumärkesundersökning innan och uppfattades som något anonyma och mer maskulina än verkligheten, som snarast är tvärtom med 35% kvinnliga ägare och fler än hälften kvinnor i verksamheten. Vi är ju inte så och de kunder vi jobbar med uppfattar oss inte så men utåt är det så de såg oss. Vi ville göra förflyttningen och uppfattas mer personliga och inkluderande och det gjorde vi genom att plocka in det kvinnliga ex i form av färgsättningen,"berättar Sabine.

Fotograf: Catharina Fyrberg
Ett exempel på det är ett av mötesrummen i hörnet av byggnaden som har mycket ljusa färger och rosa och med spetsen vilande över arenan Ullevi. Det rummet har också fått ett triangulärt tema efter formen på rummet. Som man kan se på bilden består rummet av inredning med triangulär former: triangelformat bord, triangulära lampor, ett triangulärt mönster på golvet och ett triangulärt mönster på korken som monterats på fondväggen.

"Jag tänkte 'Det kommer man inte känna av' och tyckte nästan att det var lite överarbetat men det blev väldigt effektfullt med den triangulära inredningen efter formen på rummet och byggnaden, säger Sabine. Detta var ett exempel där Cathy stod på sig när jag tvekade, men hon fick rätt.”

Cathy berättar om en av de anställda som i början var lite tveksam till det triangelformade rummet. När Cathy vid ett senare tillfälle en lördag var på Glimstedts kontor för att ordna med det sista på projektet ser hon att han sitter i rummet helt själv och dricker kaffe. Han sa till Cathy: "Ni har fått ihop det här på ett så bra sätt. Jag hade inte förväntat mig att det skulle bli så bra. Det kommer bli suveränt. Här vill jag ha alla mina kunder." Cathy konstaterar: "Det var ett bra betyg!"

En fantastisk resa

"Det har varit en fantastisk resa att göra uppdraget och känna att man lyckats. Det har inte varit lätt men har varit en succé på alla sätt. Vi är nöjda med samarbetet med Glimstedt och resultatet", sammanfattar Cathy projektet med. Sabine tillägger "Ni är väldigt lyhörda för det är verkligen ingen lätt kund. En advokatbyrå med alla olika viljor."

Glimstedt i Göteborg har nu ett kontor som bättre speglar deras värderingar, vilka de är och vart de är på väg. Det är ett kontor med en mjukare sida som visar alla besökare att de har både en feminin och en maskulin sida. Ett kontor som utstrålar inkluderande kompetens samtidigt som det är professionellt, funktionellt och hemtrevligt.

Der är uppskattat av både kunder och anställda. En av de anställda som Cathy tidigare aldrig hade pratat med kom efteråt upp till henne och sa “Nu känns det som att komma hem när man kommer till kontoret”. Då har man lyckats.

Mer att läsa

Nyhetsbrev

Lär dig allt om fastigheter och fastighetsmarknaden. Skaffa vårt nyhetsbrev.

Den här webbplatsen använder kakor för att säkerställa att du får bästa möjliga upplevelse. Las mer om cookie policy.