Första intrycket är det enda intrycket

19 Jun 2021Inspiration
Första intrycket är det enda intrycket

När du ska sälja din lägenhet på Hemnet låter du inte mäklaren själv fotografera bostaden, mäklaren anlitar en proffesionell fotograf. Enligt AirBnB kan du tjäna upp till 40% mer på din uthyrning genom att anlita en professionell fotograf. Så varför nöjer sig så många fastighetsägare och lokaluthyrare med slarviga mobilbilder i sina annonser?

Jämförelsen med bostadsbranschen är inte helt rättvis – ett mysigt skärgårdstorp gör sig bättre framför kameran än 200 kvadratmeter lageryta. Men kanske säger det något om den potential som finns i att göra kontorsletandet mer engagerande för de sökande. Vi spenderar trots allt ungefär lika mycket av vår vakna tid på arbetsplatsen som i hemmet, så lokalvalet gäller mer än bara krona per kvadratmeter. Även företagare fungerar dessutom som privatpersoner för det mesta gör; vi är alla snabba att döma boken efter omslaget.

Konsumentanalyser visar att bildkvalitet ofta är mer avgörande i digitala köpbeslut än både informationsmängd och produktbeskrivning, och man litar mer på en bra bild än på ett bra kundbetyg. Ändå saknar de flesta kommersiella fastighetsbolag en tydlig bildstrategi och (alldeles för) många lokaler marknadsförs med ett fåtal sneda, mörka foton tagna som hastigast med en mobiltelefon.

Digitaliseringen av köpresan som skett de senaste 10-15 åren är förstås inte unik för fastighetsbranschen. Förr besökte man i snitt 5 återförsäljare innan man slog till på en bil - idag ligger snittet på 2 besök eftersom presentationen på nätet blivit en så avgörande del i beslutsfattandet. Fenomenet är branschöverskridande och det är hög tid för den kommersiella sidan av fastighetsmarknaden att hänga med i utvecklingen.

Digital styling av tom lokal

”Men!” tänker du nu. Vissa lokaler kan inte räddas av snygga foton. Hur får jag renoveringsobjekt och industrifastigheter att se tilltalande ut? Tack vare den senaste "PropTech"-vågen som sköljt över branschen är det idag enkelt att digitalt styla eller till och med totalrenovera en bild av din lokal, så oavsett befintligt skick eller tilltänkt målgrupp kan du hjälpa de sökande se ytans fulla potential. Proffsiga foton kan även kompletteras med t.ex. flygfoton, 3D-visningar eller visionsbilder för att fånga uppmärksamhet och förenkla köpbeslutet.

Så glöm inte bort att på dagens digitala marknadsplatser – vare sig det är Hemnet, Newst eller Tinder – är första intrycket det enda som räknas.

Alexander Dahlbacka

Marknadschef på Objekt360 & Husfoto

Beställ fotografering, digital styling och mycket mer - till marknadens bästa priser: Media Store

Mer att läsa

Nyhetsbrev

Lär dig allt om fastigheter och fastighetsmarknaden. Skaffa vårt nyhetsbrev.

Den här webbplatsen använder kakor för att säkerställa att du får bästa möjliga upplevelse. Las mer om cookie policy.