Hyra nybyggda kontor – digitalt och i lågkonjunktur?

18 May 2021 Att hyra
Hyra nybyggda kontor – digitalt och i lågkonjunktur?

Fungerar det att hyra nybyggda kontor oavsett konjunktur? Hur gör man när man bara kan träffas digitalt? Sandra von Lüders är uthyrningsansvarig på Midroc och delar med sig av sina bästa tips.

Den som funderar på att flytta till ett nybyggt kontor har en del att fundera över. Funkar förhyrning som det ska om man bara kan ses digitalt? Funkar det i en befarad lågkonjunktur? Sandra von Lüders är uthyrningsansvarig på Midroc Properties i Malmö och hon får många samtal från oroliga kunder som undrar vad som är smartast att göra. – För de allra flesta leder en flytt till ökade affärer och mer produktiva medarbetare – och det behöver inte bli dyrare.

Värden och prioriteringar i behovsanalysen

För att veta vad varje kund behöver gör man en behovsanalys. Varför vill kunden flytta? Vilka värden är viktiga och vad prioriterar kunden med sitt nya kontor? Alla kunder är olika och har skilda behov. – Vissa kan berätta att de är 30 anställda som vill ha dubbla skärmar och enskilda kontorsrum, andra sitter på föråldrade kontor som läcker värme och kyla och vill driftoptimera. – Ju tidigare kunden kontaktar oss i sin tankeprocess desto mer möjlighet har de att påverka kontorets eller husets utformning, säger Sandra von Lüders.

Proaktivitet ger ett försprång

I högkonjunktur är alla proaktiva och hör av sig till Sandra och hennes kollegor på Midroc och World Trade Center Malmö Lund Helsingborg. – Det borde gälla även om man befarar lågkonjunktur, säger hon. Proaktiva företag får alltid ett försprång. Så fort vi får veta vad du behöver kan vi ha ögonen öppna för just det.

Yteffektivt och driftoptimerat

Den största oron bland kunderna som kontaktar Sandra idag är ekonomi, och rädsla för att det blir för dyrt att hyra ett nybyggt kontor. – Det behöver inte alls bli dyrare. Nyproducerade lokaler är driftoptimerade, så el, värme, vatten och kyla blir billigare – tack vare ny smart teknik.

Dessutom är utrymmen mer flexibla och kan anpassas efter företagens varierande behov av kontorsplatser, mötesrum och öppna ytor. – Vi erbjuder alltid kostnadsfri sittning med inredningsarkitekt

Vana vid digitala visningar en fördel

Hur fungerar visningar och möten på distans när det gäller förhyrning? Sandra tycker att det fungerar väldigt bra och hon filmar ofta kontor via t.ex. FaceTime för potentiella kunder. – Utifrån den situation vi har idag kommer vi att se mer film och fler digitala möten. De som skaffat sig vana vid digitaliseringen har en fördel gentemot de som är ovana.

På Midroc har man bra verktyg för digitala möten och filmar inifrån och utifrån kontoren, och skapar ritningar och 3D-grafik med eller utan färdig design. – En av våra samarbetspartners som också är väldigt duktiga på det är Croisette Real Estate Partner.

Mjuka värden viktigt i konkurrensen

Då marknadshyrorna i Malmö generellt är desamma för nybyggda kontor gäller det att sticka ut i mängden. Och det gör Midroc, både när det gäller service och att överträffa kundens förväntningar, menar Sandra. – Vi har mer än 20 års erfarenhet av att bygga bra kontorshus och erbjuder service som ger företag kraft att växa. Det kan handla om allt ifrån hjälp med större saker och processer t ex flyttkoordinering, inredning, IT, digitalisering till det vardagliga med frukost, blommor och städning. Allt för att vara ett stöd innan, under och efter flytten och för att bidra till förbättrad arbetsmiljö för våra kunder.

Stöd i förändringsprocessen

– Förändring kan vara något jättejobbigt, säger Sandra. Det vet vi och där har vi på Midroc stor vana av att vara ett stöd. Vi hjälper till att sälja in idén och förklara för medarbetarna varför det nybyggda kontoret kommer att bli bättre.

Håller gärna handen på resan

För att få förtroende från kunden i förhyrningen måste Sandra vara lyhörd och presentera kreativa lösningar. – Jag följer med kunden i hela hyresgästprocessen och finns där hela tiden som ett stöd i bakgrunden. Det är en unik och personlig resa för alla kunder så man blir ofta vänner, säger Sandra von Lüders.

Förhyrning av kontorslokaler – Sandras von Lüders 10 tips

  1. Fundera över ditt företags viktigaste värden. Vad vill du uppnå med ett nytt kontor? Är det att attrahera nya talanger, stärka företagets varumärke eller vill du att dina anställda ska ha möjlighet till rekreation och få livspusslet att gå ihop?
  2. Var proaktiv även i lågkonjunktur och få ett försprång före dina konkurrenter.
  3. Sitter du i en äldre inflexibel fastighet? Överväg downsizing till nyproducerat.
  4. Tänk inte att nyproducerat måste vara dyrt, utan tänk driftoptimerat, vilket ger lägre driftkostnader.
  5. Tänk inte bara kvadratmeter utan tänk yteffektivitet.
  6. Tacka ja till en visning med en kostnadsfri sittning med inredningsarkitekt och var öppen med din budget.
  7. Ta för vana att ta några digitala möten och be att få lokalerna filmade.
  8. Väg in mjuka värden i din kalkyl – och be om hjälp att hitta leverantörer och samarbetspartners.
  9. Komplicera inte för dig själv, hitta en rad goda alternativ och sålla sedan fram det bästa.
  10. Alla uppskattar inte förändring – ta hjälp att sälja in flytten för att påvisa de nya värdena för dina medarbetare.

Vill du veta mer om förhyrning? Läs mer på Newst

Vill du komma i kontakt med Sandra von Lüders? Ring +46104707409 eller Maila Sandra

Mer att läsa

Nyhetsbrev

Lär dig allt om fastigheter och fastighetsmarknaden. Skaffa vårt nyhetsbrev.

Den här webbplatsen använder kakor för att säkerställa att du får bästa möjliga upplevelse. Las mer om cookie policy.