33 lediga kontor

Jenny hjälper dig välja kontor i Växjö kommun

Möt en expert

logo

Jenny Engqvist

Kommersiell förvaltare hos

Castellum

Vilka områden i Växjö är vanliga eller attraktiva för placering av ett kontor?

Idag har vi i Växjö en stor efterfrågan i Företagsstaden I11 och Arenastaden. Ett område som expanderat otroligt mycket de senaste åren och som också vuxit samman rent geografiskt. Ett spännande område med många företag, arenor och serviceutbud.  Vi har också Universitetsområdet som har många nybyggnationer och närheten till både näringsliv och universitetet.  Bra citylägen är alltid attraktiva och det kommer alltid att finnas en efterfrågan att sitta mitt inne i centrum både strategiskt sett och även för pulsen och utbudet av butiker och restauranger.

Hur mycket ska jag betala för mitt kontor i Växjö? Vad avgör priset?

Det skiljer sig väldigt mycket beroende på vilken del av Växjö som man vill sitta i. Tidigare har citylägena haft de högsta hyrorna men idag är det inte alltid det geografiska som styr. Istället är det husets koncept som kan vara det som avgör nivån. Detta kan t.ex. vara en bemannad reception, tillgång till gemensamma konferensytor, gym, restauranger, co-working ytor, medlemskap så man kan sitta på andra orter etc.  

Hur vet jag vilket kontor som passar mina behov?

Det allra viktigaste är att man utgår från människorna som ska verka i lokalen och inte tvärtom. När man går på visning är det lätt att fastna i att man ska få plats med alla sina befintliga saker och behöva anpassa sig till de ytor som finns, när det egentligen är lokalen som ska kunna anpassa sig till de medarbetarna som kommer att arbeta där. A och O är att göra ett grundläggande arbete och förankra vad man egentligen behöver och inte behöver. Inom samma företag krävs oftast olika lösningar, några kan sitta aktivitetsbaserat och några är i behov av egna rum. Det finns inget rätt eller fel utan det viktigaste är att man utgår från sin egna verksamhet.          

Vad bör jag tänka på inför flytt till mitt nya kontor?

Att det är en förändringsresa som man genomgår i olika faser. Man ska vara medveten om att det är en process som börjar redan innan inflytt och som fortsätter både under och efter inflytten. Det är också viktigt att blicka framåt och vara medveten om att företaget inte alltid kommer att vara statiskt. Kanske anställer man nya medarbetare, kanske köper man upp ett annat bolag eller kanske behöver man minska sin arbetsstyrka. Ju mer lämpad lokalen är för förändringar desto längre kan man sitta kvar.    

"Tidigare har citylägena haft de högsta hyrorna men idag är det inte alltid det geografiska som styr."

Vad bör jag tänka på efter inflytt i mitt nya kontor?

Uppföljning och utvärdering. Blev det som man tänkt sig? Har man fått de bästa förutsättningarna? Ibland får man finjustera och även omvärdera saker och ting. Så länge man är lyhörd för sina medarbetare kommer vinsterna med att få en engagerad personal som kommer att känna att lokalen är anpassad för dem och inte tvärtom.    

Vanliga frågor om att hyra kontor i Växjö kommun

Den största lokalen av slaget kontor nära Växjö kommun är Kontor, 100-4500 kvm, Högsbyvägen 3, Räppe, Växjö som är 4 000m² och annonseras av Catena AB. Den minsta lokalen av slaget kontor nära Växjö kommun är Unikt kontorshotell i fristående trävilla som annonseras av Castellum AB och är 18m². I snitt är storleken på lokaler av slaget kontor nära Växjö kommun 400m².

Det finns total 33 kontor i Kronobergs län. Du kan hitta 33 i Växjö kommun. Tätorter med flest kontor är Göteborg (275), Malmö (251), Stockholm (250), Västra Frölunda (129) och Mölndal (115). Statsdelar i Växjö kommun där man kan finna kontor är Högsbo (122), Norrmalm (121), Gamla Staden (71), Kista (69) och Solhem (58).